.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پیام مرتضی هاشم پور رئیس احداث صنعت ایران بمناسبت روز اصناف :
« اصناف و بازار » سپهر اجتماعی کشور هستند
شمال نیوز : در واقع روز ملی اصناف که امسال با ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است تقارن یافته به عنوان خادمی که چندین سال به عنوان متولی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بودم که در بخش بازار استان با گستردگی واحدهای صنفی به ....

شمال نیوز : همزمان با روز ملی اصناف ، دکتر مرتضی هاشم پور رئیس سابق سازمان صنعت ، معدن و تجارت در پیامی این روز بزرگ را تبریک گفت .

در پیام هاشم پور آمده است :

اولین روز از تیر ماه به نام روز اصناف نام گذاری شده و این نامگذاری بیانگر اهمیت و جایگاه این قشر بزرگ در رشد و آبادانی کشور است. اصناف یکی از بزرگترین و موثرترین اقشار اجتماعی در تعامل بین حکومت و مردم کشور می باشد.
این قشر یکی از بزرگترین نهادهای مدنی در هر کشور است که توسط خود مردم اداره می شودو در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالا ها نقش موثری دارند.
در متون دینی ما اصناف و بازرگانان از جایگاه شایسته و مهمی برخوردار می باشند، اسلام، کاسب را به حبیب خود تعبیر کرده و خداوند متعال دوست دارد بنده اش در حال کسب و کار باشد و عرق خستگی اش را ببیند، در واقع این جهاد در راه خدا می باشد. بازرگان امین و راستگو در قیامت با شهدا محشور می شود.
در قرن سوم هجری که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود اصناف اسلامی شکل گرفت و تشکل افزارمندان و صنعتگران براساس حرفه ها و پیشه ها بوجود آمد و در قرنهای پنجم و ششم هجری با توسعه شهرها ، فعالیت اصناف توسعه فراوانی یافت. در کشور ایران نیز خاستگاه پیدایش انجمن های صنفی در شهرها را در دوره ساسانیان می دانند.
در حال حاضر از لحاظ اقتصادی اصناف با دو میلیون واحد صنفی و بیش از شش میلیون نفر جمعیت شاغل ، بزرگترین تشکل اقتصادی در کشور می باشدکه رقمی بیش از 17 درصد از کل ناخالصی داخلی را به خود اختصاص داده است.
بازار ایران همواره دارای انگیزه های ایمانی و مذهبی بوده است، ماهیت و سرشت بازار با دین و روحانیت پیوند دارد.
بازار ایران پیوسته با نهضت های اسلامی زمان خود همراه بوده است. در نهضت تنباکو و حکم میرزای شیرازی ، در قضیه مشروطیت ، جنبش ملی نفت و نیز قیام 15 خرداد و نهضت امام خمینی، همراهی شبکه مردمی بازار با روحانیت و انقلاب تنیده شده بود. بطوری که امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند (( اگر بازاری ها همراهی نمی کردند انقلاب اسلامی پیروز نمی شد.)) و خیلی از محققان هم بازار را ((ستون فقرات)) نهضت امام خمینی می دانستند. در هشت سال دفاع مقدس نیز خانواده بزرگ بازاریان و اصناف و بازرگانان در دفاع از انقلاب اسلامی حدود ده هزار شهید از نسل حاج مهدی عراقی ها را تقدیم کشور کردند.
معمار انقلاب در قدرشناسی از نقش تاریخی و حماسه ساز بازار و اصناف در ادوار مختلف تاریخی که در واقع سپهر اجتماعی کشور هستند عنوان فرمود که ((اصناف و بازاریان بازوان سبز انقلاب هستند.))
در واقع روز ملی اصناف که امسال با ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است تقارن یافته به عنوان خادمی که چندین سال به عنوان متولی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بودم که در بخش بازار استان با گستردگی واحدهای صنفی به تعداد 123هزار واحد صنفی با 300 هزار نفر اشتغال بوده در جوار پر خیر و برکت این حبیبان الهی بهره برده فرصت را غنیمت شمرده و به این قشر خدوم ، با انصاف و زحمتکش که وجودشان با آموزه های دینی و اسلامی تنیده شده تبریک عرض می نمایم و امیدوارم این روز فرصتی مناسب برای به تصویر کشیدن جایگاه واقعی اصناف و ارج نهادن به ارزش های معنوی ، اجتماعی و اقتصادی این قشر زحمتکش در عرصه کار وتلاش باشد.
و در خاتمه ضمن ارج نهادن به خدمات صادقانه اصناف ، بازاریان ، تجار و بازرگانان عزیز که شمولیت بهره مندی اقشار مختلف جامعه در برخورداری از خدمات این گروه که بیانگر نقش بی بدیل شان در اقتصاد مقاومتی به عنوان سرمایه های اجتماعی و بازوان توانمند نظام می باشند ، امید است همچون گذشته شاهد تداوم ارائه خدمات ارزنده و جهادگونه این عزیزان در راستای رشد و اعتدال ایران اسلامی باشیم.

مرتضی هاشم پور


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رضايي 1 تير 1394
سلام جناب آقاي دكتر هاشم پور . از زحمات چندين ساله و بي شائبه حضرتعالي , براي قشر زحمتكش اصناف استان , بي نهايت سپاسگذاريم . انشاا... همچون سوابق درخشان گذشته حضرتعالي پيش از پيش در انجام امورات محوله موفق و سربلند باشيد. ارادتمند شما.
ناشناس 1 تير 1394
مدیر توانمند - فقط دکتر مرتضی هاشم پور

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.293 seconds.